Het RepairCafe Capelle aan den IJssel heeft een enthousiast team dat allerlei apparaten en voorwerpen repareert. Als pensionado met een technische achtergrond ben ik een paar jaar geleden in het team gaan deelnemen. Aanvankelijk ben je huiverig een apparaat open te maken. Maar gaandeweg ontwikkel je er handigheid in en begin je apparaten en hun typische storingen te herkennen. Daarbij geholpen door je team collega's, allen met specifieke kennis en ervaring.
Zo zijn er in het RepairCafe specialistische subteams ontstaan met elk hun eigen specialisme. Zo hebben we specialisten voor Senseo's, Nespresso's, fietsen, stofzuigers, audio/video/tv's, computers, naaimachines, magnetrons, inductie cookers, en meer. Leuk is dat subteams zelf aanvullende gereedschappen gemaakt hebben om hun apparaten te kunnen repareren.
Het is verbazingwekkend wat fabrikanten aan apparaten ontwikkelen en die dan na een paar jaar stuk gaan. Soms zijn apparaten zo gemaakt dat je ze niet zonder schade kunt openmaken. Ook bevatten apparaten van de laatste jaren bijna alle wel een printplaatje met micro electronica. Soms kunnen we een defect onderdeel op zo'n printplaatje localiseren, maar vaker moeten we het hele printplaatje vervangen. Dat is vaak wel op internet te bestellen, maar soms hebben we nog zo'n printplaatje in de kast liggen.
De klanten van RepairCafe zijn heel divers. We vinden het leuk als we een apparaat kunnen repareren dat emotionele of nostalgische waarde voor de klant heeft. Zoals de geërfde sapcentrifuge van tante Riet. Of een My first Sony waar de klant als kind mee gespeeld heeft, en waar nu het kleinkind mee kan spelen. Maar we vinden het ook leuk een magnetron kunnen repareren voor een paar euro, waardoor de klant geen nieuwe hoeft te kopen voor een paar honderd euro.
Sommige klanten hebben technische intelligentie. Die hebben zelf al een reparatie geprobeerd, waarbij ze stuk liepen hoe het apparatuur open te krijgen, of op ontbrekend specifiek gereedschap. Bij andere klanten schudden we wel eens het hoofd vanwege het ontbreken van enig technisch inzicht. Bijvoorbeeld een stofzuiger die afgedankt wordt omdat de slang verstopt zit. Of een melkopschuimer die in de magnetron gezet wordt om de melk op te warmen... Als we een apparaat niet kunnen repareren, ervaren we dat als vervelend. Voor de klant, maar ook voor onszelf, als we een probleem niet hebben kunnen localiseren.
Ook de teamleden zijn heel divers. Meestal wel met een technische achtergrond, maar met heel diverse beroepen. Vaak toch wel pensionado. Die wekelijke repair dag geeft ritme aan het pensionado bestaan. Je hebt je omgang met je collega's als in een werkkring, en je houdt je vak bij.
Het RepairCafe heeft een speciale regeling met de Milieuwerf van Capelle, waar mensen afdankte apparaten kunnen doneren naar het RepairCafe. Die kijken we na en apparaten die in orde zijn of die we in orde kunnen brengen, zetten we door naar de kringloopwinkel.
In deze blog beschrijf ik reparatie projecten waarvoor onderzoek nodig was om het defect te doorgronden.