rollen en Taken in de Tijdwaarneming
1. Inleiding
De tijdkamer
Deze pagina beschrijft de taken en rollen voor tijdwaarneming van kanomarathonwedstrijden op basis van het Ariadne tijdwaarnemings systeem.
Het Ariadne tijdwaarnemingssysteem omvat:
- Ariadne wedstrijdprogramma voor het verwerken van inschrijvingen, starts en finishes en uitslagen
- Computerapparatuur ( laptops, printer, schermen, reserve apparatuur)
- Alge Timy Tijdklok
- Bekabeling om apparatuur met elkaar te verbinden
- 230V haspels en UPS
- handleidingen, rol & taakbeschrijvingen, draaiboeken
- publicatie van wedstrijdresultaten op de Tijdteam site
- live publiceren van resultaten op internet
2. Rollen
Voor het bedienen van het tijdwaarnemingssysteem zijn de volgende rollen te onderkennen:
Tijdwaarnemingsteam:
- Inschrijvingen bureau
- Publicatiemanager
- AriadneTime Operator - hoofd tijdmeting
- AriadneTime Operator - backup tijdmeting
- Starter
- Finisher
- Finish Assistent
- Finish Video opnemer
- Tijdteam Technicus
- Hoofd tijdwaarneming
- Boeicommissaris
Voor geen van de tijdteam rollen is een ICF -licentie vereist.
Rollen buiten het Tijdteam:
(Voor belangrijke wedstrijden is aangegeven welke rollen ICF gecertificeerd moeten zijn. )
- Wedstrijdplanner/ organisator
- Wedstrijdsecretariaat ( Uitnodigingen en Inschrijvingen)
- Wedstrijdleider (ICF)
- Hoofdscheidrechter (ICF)
- Parcoursontwerper (ICF)
- Technicus (telefoons, geluidinstallatie, 230V voeding, verlichting)
- Omroeper
- Wedstrijdbureau (zorgt o.m. voor publicatie en distributie van startlijsten en uitslagen)
- Catering
- Uitgifte en Inname van startnummers
- Prijsuitreiking
- EHBO-er
- Beiliging en verkeerstoezicht
En niet te vergeten:
- Vaarder /deelnemer
- Teamleider
- Verenigingscontactpersoon
- Kanobond officials
- Journalisten, radio, TV
3. Overzicht Ariadne TIjdsysteem
4. Rolbeschrijvingen
Inschrijvingen bureau
Bij marathon schrijven veel deelnemers zich vooraf in voor de de wedstrijd. Anderen schrijven zich op de dag zelf in. Alle deelnemers komen op de dag van de wedstrijd, vóór de wedstrijd langs om het startnummer op te halen, en het inschrijfgeld te voldoen. In korte tijd moet daarvoor een groot aantal deelnemers afgehandeld worden.
In het wedstrijdbureau staan twee computers om inschrijvingen te verwerken. De voorinschrijvingen staan al in de computer. Nainschrijvingen moeten nog ingevoerd worden. In beide gevallen resulteert de inschrijving in het afdrukken van een startbewijs.
Met het startbewijs gaat de deelnemer naar de startnummeruitgifte /kassa om het startnummer te ontvangen tegen betaling van het inschijfgeld. Ten behoeve van de kascontrole houdt de kassier een lijst bij van startnummer en ontvangen bedrag. De deelnemer houdt zijn startbewijs.
Publicatiemanager
De Publicatiemanager (PM) zorgt voor, tijdens en na de wedstrijd ervoor dat het publiek en de deelnemers geinformeerd worden over de wedstrijd voortgang en de wedstrijdresultaten.
Vooraf aan de wedstrijd gaat het om het beschikbaar stellen van startlijsten en tijdschema's. De boeicomissarissen hebben een startlijst nodig om de boeirondingen af te kunnen strepen. Verder vragen journalisten om een startlijst.
Tijdens de wedstrijd zorgt de PM dat de tussentijdse resultaten tijdig getoond worden. Daarbij gaat het om individuele vaartijden en een voorlopige ranking. Per gefinishte vaarder stuurt het wedstrijdprogramma de vaartijd naar een internetsite. Vanaf die site zijn de voorlopige uitslagen te bekijken. De PM bewaakt dat dit allemaal goed blijft verlopen.
Wanneer alle vaarders van een wedstrijd gefinished zijn, dan drukt de PM de uitslagen voor die wedstrijd af. De PM houdt dus in de gaten wanneer een wedstrijd compleet is.
De PM drukt uitslagensetjes af voor de deelnemers, teamleiders en journalisten. Plus een setje uitslagen ten behoeve van de prijsuitreiking. En de PM zorgt dat de definitieve uitslagen op internet geplaatst worden.
De PM kent de functionaliteit van Ariadne-Admin en kan dit zelfstandig bedienen. Hij kan de nodige computerinstellingen instellen (o.a. de printer) , kan Ariadne configureren. Kan backups maken, en kan het publiekscherm starten. Netwerkkennis is gewenst om de verbindingen met de wedstrijdcomputer en publiekscherm te kunnen instellen.
Taken | Toelichting |
---|---|
De weken voorafgaand aan de wedstrijd: |
De wedstrijdplanner maakt het wedstrijdschema, dat de PM invoert in Ariadne. De (voor)inschrijvingen komen binnen via een webpagina op internet (of via mail). De inschrijvingen die via de webpagina binnenkomen, kunnen automatisch in Ariadne verwerkt worden. Inschrijvingen die op een andere manier binnenkomen, moeten handmatig in Ariadne ingevoerd worden. |
3 uur voor de wedstrijd: |
Zie voor de werkwijze het Inschrijvingenbureau hierboven. |
Uur voor de wedstrijd: |
Startlijst distribueren naar start, finish, tijdkamer, hoofdscheidsrechter, wedstrijdleider, teamleiders, journalisten. |
Tijdens de wedstrijd: |
Verdere taken: |
Na de wedstrijd: Beschikbaar maken van uitslagen in diverse vormen. |
- Totaaluitslagen afdrukken voor verenigingen, officials en journalisten, - Totaaluitslagen voor de prijsuitreiking, - op usb-sticks zetten van uitslagen, - De laatste versie van het wedstrijdbestand veilig stellen. |
Na afloop van de wedstrijd: |
- Mailen van de uitslagen, op internet zetten |
Handleidingen: AriadneAdmin handleiding, Marathon wedstrijdreglement
Ariadne Time Operator
De AriadneTime Operator (ATO) kent de werking van het AriadneTime programma. Tijdens de wedstrijd bedient hij dit programma voor het vastleggen van de starts en de finishes. Hij kan voorkomende problemen oplossen.
Het bedienen van AriadneTime tijdens de wedstrijd is geconcentreerd werken. Tijdens de wedstrijduitvoering kan hij geen andere werkzaamheden doen.
Voor Marathon is er een hoofdtijdmeting en een backup tijdmeting. De hoofdtijdmeting krijgt de finishtijden van de Timy tijdklok, geklokt door de finisher. De operator van de backup tijdmeting klokt de start en finishtijden zelf in AriadneTime op de backup TijdPC.
Taken | Toelichting |
---|---|
Voor de wedstrijd: |
- Installeren start- en finishknop, start-/ finishtoeter, de bekabeling ervan naar de Timy tijdklok, en de TijdPC met AriadneTime. |
Voor de wedstrijd: |
- Instrueren op het juist hanteren van de kastjes en de knoppen, en op het toepassen van de start/ finish procedure. |
Tijdens de wedstrijd: |
- Finish problemen oplossen: |
Na de wedstrijd: |
Afkoppelen apparatuur, opnemen van de bekabeling en in de transportdozen plaatsen. |
Handleidingen: Bedieningshandleiding AriadneTime voor marathon , Manual Timy.
Starter
De starter is een wedstrijd official die een wedstrijd start. De starter roept deelnemers op om op te lijnen op de startlijn.
De starter probeert de deelnemers zo goed mogelijk op een lijn te krijgen. Dat valt niet altijd mee. Het is niet nodig om precies op de geplande starttijd te starten.
Als de boten voldoende opgelijnd liggen roep de starter 'Ready' en druk dan op de startknop die de starttoeter doet afgaan. De druk op de startknop wordt vastgelegd in het tijdsysteem.
Taken | Toelichting |
---|---|
Voor de wedstrijd: Het vaststellen en markeren van de startlijn. |
- Stel de startlijn vast. Reglementair moet de finish met twee rode vlaggen (en/of twee rode boeien) gemarkeerd worden. - Kies een standpunt op de startlijn, zodat je het deelnemersveld goed kunt overzien. - Doe samen met de TijdPC bediener een proefstart. |
De start: | - Roep 10 minuten voor de start een melding naar de deelnemers. Op deze wijze kan de wedstrijd in een aantal groepen gestart worden, met een 5 minuten tussenruimte. |
Tijdens de wedstrijd: |
- Indien het qua tijd uitkomt, kun je helpen met finishen, in de rol van finish assistent. |
Na de wedstrijd: |
Opruimen van de palen, boeien, vlaggen etc. Afgeven apparatuur als portofoon, megafoon e.d. |
Handleidingen: Marathon wedstrijdreglement
Finisher
De finisher drukt finishes af met de finishknop. De nauwgezetheid van het finishen bepaalt in belangrijke mate de nauwkeurigheid van de vaartijden. De finisher installeert zich op de finishlijn, en concentreert zich op het afdrukken van finishes.
Bij marathon komen vaarders vaak in groepjes binnen, en soms zetten ze nog een eindsprint in. Je moet dan snel achter elkaar afdrukken.
Het afdrukken van een finish gebeurt met een drukknop. Bij het indrukken van de finishknop gaat er een finishtoeter, en levert de Timy tijdklok een tijdstempel.
Het finishen is de enige taak van de finisher. Hij mag niet afgeleid worden door andere bezigheden.
Taken | Toelichting |
---|---|
Voor de wedstrijd: Het vaststellen en markeren van de finishlijn. |
- Stel de finishlijn vast. Reglementair moet de finish met twee rode vlaggen (en/of twee rode boeien) gemarkeerd worden. - Kies een vast standpunt op de finishlijn, zittend. (Je hebt dan een stoel of een kruk nodig) - Zorg dat het zicht op de finishlijn vrij blijft. (Geen mensen die voor je gaan lopen, of een bootje dat voor de kant ligt.) - Zorg dat je bescherming hebt tegen regen en of zon (paraplu, finishtent e.d.) - Doe samen met de TijdPC bediener een proeffinish. |
Tijdens de wedstrijd: |
- Je concentreert je op het finishen. Je hoeft geen startnummers te onthouden. Dat doen de finish-assistenten. |
Tijdens de wedstrijd: |
- Het kan zijn dat je bij een groepsfinish een keer teveel drukt, of een keer te weinig. Er zijn dan meer of minder finish tijdstempels dan er vaarders over de finishlijn gegaan zijn. De TijdPC operator zal dat opmerken, en navraag doen. Probeer samen met de backup tijdmeting tot een zo goed mogelijke oplossing van het probleem te komen |
Na de wedstrijd: Opruimen van de finishlijn |
Opruimen van de spullen voor het finishen (stoel, palen, vlaggen, paraplu) |
Handleidingen: NKB werkinstructie finishleider, Marathon wedstrijdreglement
Finish assistent
Bij marathon komen vaarders vaak in groepjes binnen. De belangrijkste taak van de finish assistent is het lezen van de startnummers op de kano's van finishende vaarders, en het vaststellen van de finishvolgorde wanneer vaarders in een groepje finishen. De finish assistent geeft de startnummers in finish volgorde door naar de TijdPC bedieners (Hoofd en backup).
De finish assistent is meer bewegelijk dan de finisher (die op zijn finishplaats moet blijven zitten), en kan wat heen en weer lopen langs de finish. Soms is het startnummer op de kano niet direct leesbaar en moet de vaarder daarover aangeroepen worden.
Bij grotere wedstrijden is het wenselijk dat er drie finish assistenten zijn, om samen de finish volgorde van een groepje te kunnen bepalen. De eerste assistent concentreert zich dan op de eerste finisher in het groepje, de tweede assistent op de tweede finisher, etc.
Taken | Toelichting |
---|---|
Voor de wedstrijd: Het helpen van de finisher met het inrichten van de finishlijn en finishpositie. |
- Inrichten finishpositie (tafeltje, stoel, vrij zicht op finishlijn, bescherming tegen regen, wind, zon) |
Tijdens de wedstrijd: |
- Waarschuw de finisher als er een vaarder of een groepje vaarders aan komt. |
Tijdens de wedstrijd: Calamiteiten |
- Indien er twee groepjes kort na elkaar finishen, en van het eerste groepje kunnen niet tijdig de startnummers achterhaald worden. (omdat bijv. een vaarder zijn startnummer heeft verloren), dan kan er even een chaotische situatie ontstaan. - Probeer met de ander finish assistenten de finishvolgorde vast te stellen met bekende startnummers, en tussenliggende finishes waarvan de startnummers nog niet bekend zijn. - Als het niet lukt het startnummer van een gefinishte vaarder te achterhalen, beschrijf dan zo goed mogelijk de kano (type, kleur, soort peddel) en vaarder (man, vrouw, jong, oud, kleur kleding). - Maak gebruik van het terugspelen van de de finishvideo om de finishvolgorde nog een keer te zien. - De TijdPC bediener kan finishes 'parkeren' om ze later nog een keer aan een startnummer toe te wijzen. |
Na de wedstrijd: Opruimen van de finishlijn |
Opruimen van de spullen voor het finishen (stoel, palen, vlaggen, paraplu) |
Handleidingen: NKB werkinstructie finishleider
Finish Video opnemer
Het finishen van kanomarathon kan soms chaotisch verlopen. Het kan voorkomen dat er wat groepjes na elkaar binnenkomen, terwijl niet tijdig genoeg de startnummers van de gefinishte vaarders achterhaald kunnen worden. Dan is een video-opname van de finish onmisbaar. De video opnemer legt de finish volgorde op video vast.
Taken | Toelichting |
---|---|
Voor de wedstrijd: Het installeren van de video opname apparatuur |
- Opstellen apparatuur (statief, video camera, paraplu of tent). Zorg voor voldoende voeding en opnamemedia voor 1 1/2 uur. |
Tijdens de wedstrijd: |
- Start de opname als er een vaarder of een groepje vaarders aankomt. |
Na de wedstrijd: Opruimen van de video apparatuur |
Opruimen van de spullen voor het finishen. |
Handleidingen: NKB werkinstructie finishleider
Tijdteam Technicus
De Tijdteamtechnicus (TT) installeert voor de wedstrijd de tijdmeetapparatuur. Dit betreft de computer, tijdklok, UPS, finishknop en finishtoeter.
De TT kent de werking van de diverse apparatuur, en kan deze installeren en aansluiten. Hij kan voorkomende problemen oplossen. Tijdens de wedstrijd is de technicus standby om eventuele problemen met apparatuur en bekabeling op te lossen.
Taken | Toelichting |
---|---|
Paar weken voor de wedstrijd: |
Opbouwen testopstelling, inspectie connectors en kabeltjes, zonodig batterijen vervangen. Laaste reparaties uitvoeren en materiaal completeren. Het is handig een paar weken voor de wedstrijd een tijdtraining te houden waarin het hele systeem wordt opgesteld, en alle onderdelen worden beproefd. |
Dag voor de wedstrijd: |
Computers, kastjes, bekabeling, montagemateriaal, batterijen, opstelframes, gereedschap. Zie de inventarislijst. |
2 uur voor de wedstrijd: |
- Plaatsen en aansluiten apparatuur in de tijdkamer. - Starten programmatuur - Uitvoeren test starts / finishes |
Tijdens de wedstrijd: |
Bijv. problemen met druknop of finishtoeter, 230V voeding; Apparatuur beschermen tegen een regenbui. |
Na afloop van de wedstrijd: |
Bij aanwezige vrijwilligers,verdelen van taken, instrueren, toezien op een goede uitvoering. Controleren dat de materialen en apparatuur compleet en op de goede wijze opgenomen wordt. Verzamelen en ordenen van de materialen, opbergen in de vervoersdozen |
De week na afloop van de wedstrijd: |
Alles nakijken en schoonmaken. De oorzaak van eventuele opgetreden problemen achterhalen en verhelpen. Zonodig reparaties uitvoeren en weer aanvullen van het materiaal. Zorgen dat alles compleet en goed opgeslagen wordt tot voor de volgende wedstrijd. |
Handleidingen: Aansluitschema apparatuur, Manual Timy, Technische documentatie Ariadne.
(HW) Hoofd tijdwaarneming
De Hoofd tijdwaarneming houdt overzicht over de goede werking van het tijdwaarnemingssysteem en een goed verloop van de tijdmeting. Problemen met de tijdwaarneming worden bij hem gemeld en hij zet de juiste mensen aan het werk om de problemen op te lossen. Hij heeft contact met de wedstrijdleider over eventueel stilleggen van de wedstrijd en met de hoofdscheidrechter over tijdmeet incidenten, herstarts en het gebruik van backuptijden. Het Hoofd tijdwaarneming kan andere rollen behulpzaam zijn in hun taak, en faciliteren dat ze op een plezierige hun taken kunnen doen.
Taken | Toelichting |
---|---|
Voor de wedstrijd: Coordineren van de voorbereidingen voor de tijdmeting aan de hand van het draaiboek; communicatie met wedstrijdleider en hoofdscheidsrechter |
- zorgen voor de bemensing van de diverse taken, |
Tijdens de wedstrijd: |
- leiding nemen bij het oplossen van incidenten en calamiteiten, |
Na de wedstrijd: |
- toezien dat de gebruikte apparatuur op de juiste manier wordt ontmanteld, - zorgen voor het nazien van de apparatuur en voor een goede opslag - opstellen van een evaluatieverslag. |
|
Handleidingen: Draaiboek Wedstrijdtijdwaarneming, Wedstrijdreglement, Requirements tijdmeting
(BC) Boei commissaris
De boeicommissaris controleert dat de vaarders reglementair de boei ronden.
De boeicommissaris noteert de startnummers van de boten die de boei ronden, en noteert eventuele onregelmatigheden. Na de wedstrijd overhandigt de doorkomstlijst aan de Hoofdscheidsrechter, die de doorkomstlijst vergelijkt met de gefinishte vaarders. In voorkomende gevallen kan de Hoofdscheidsrechter de vaarder diskwalificeren.
Taken | Toelichting |
---|---|
Voor de wedstrijd: Het plannen van het tijdig ter plekke zijn van het keerpunt. Het zorg dragen voor de benodigde uitrusting. |
- Overleg met de parcoursontwerper over de preciese plaats van het keerpunt, |
Tijdens de wedstrijd: |
- waarnemen van de boeirondingen door de vaarders. Reglementair ronden de vaarders de boei tegen de klok in. |
Na de wedstrijd: |
- na sluitingstijd van de boeironding (Een vast te stellen tijd na de eerste ronding, of indien alle startnummers op de boeirondingslijst zijn gepasseerd), het opnemen van de keerboei. - Het overhandigen van het ingevulde boeirondingsformulier aan de Hoofdscheidsrechter, waarnodig met toelichting betreffende onregelmatigheden |
Handleidingen: - nog samen te stellen -