Waarom tabellen

In de voorgaande modelleringsstappen, die hebben geleid tot het ontologisch model en het semantisch gegevensmodel, hebben we ons bezig gehouden met de vraag hoe de voor de gebruiker relevante werkelijkheid er uit ziet. We hebben bepaald over welke personen, zaken of gebeurtenissen (objecten) hij of zij moet worden geïnformeerd en wat voor eigenschappen hij of zij van die objecten moet weten om zijn of haar taken naar behoren te kunnen uitvoeren.

Als we deze gegevensbehoefte omvormen tot een beschrijving van de gewenste administratie is het handig dit te doen in de vorm van een aantal samenhangende tabellen.

Het feit dat we de administratie in de vorm van tabellen beschrijven betekent niet, dat deze beschrijving gelijk is aan de beschrijving van de implementatie in het geval van een relationele database. Immers, in het logische gegevensmodel houden we nog geen rekening met bijvoorbeeld performance en de (on)mogelijkheden van een bepaald database managementsysteem.

Voor een administratie ten behoeve van de bereikbaarheid van medewerkers zou bijvoorbeeld een tabel aangelegd kunnen worden, die er als volgt uitziet:

tabel: Medewerker
Medewerker-nummer Naam Voornaam Afdeling Kamer-nummer Telefoon privé
24680 De Groot Karel Bedrijfsadm. C1.01 060 1234567
46802 Van Dam Joost Productie-1 B2.07 061 2345678
68024 Geestman Marlieke Productie-2 C1.76 060 3456789
23457 De Boer Klaas Staf PZ C1.35 063 4567890
54367 Dorman Brigitte Secretariaat C1.12 061 5678901
58638 Grootenboer Johan Productie-2 C1.74 060 6789012
22116 Dorst Geert Productie-1 B2.23 061 7890123

Op de volgende pagina bespreken we een aantal begrippen met betrekking tot tabellen aan de hand van dit voorbeeld.

 

Lees verder: Begrippen met betrekking tot tabellen